INA je posvećena sanaciji podzemlja Rafinerije nafte Rijeka

INA je posvećena zaštiti okoliša i odgovorno radi na trajnom rješavanju problema povijesnog onečišćenja na lokaciji Rafinerije nafte Rijeka. Koristimo provjerene svjetske prakse i suvremene tehnologije u suradnji s vodećim stručnjacima. Naša predanost ovom cilju ostaje čvrsta, s jasnim fokusom na očuvanje okoliša i sigurnu budućnost za našu zajednicu.

AKCIJSKI PLAN SANACIJE PODZEMLJA POLUOTOKA

Česta pitanja:

  • Koji je plan sanacije podzemlja poluotoka Urinj?
  • Koje će se tehnologije koristiti, koji su predviđeni rokovi te koja su financijska sredstva za ovaj projekt odobrena od strane Uprave i Nadzornog odbora?
  • Koji je plan sprječavanja širenja naftnih mrlja prilikom obilnih kiša i/ili jakih južnih vjetrova?

Pojava uljnog filma posljedica je prodora ugljikovodika iz propusnog krškog podzemlja koji su se nakupljali u podzemlju kroz više desetljeća rada rafinerije i kao takvi predstavljaju povijesno onečišćenje. Naši djelatnici kontinuirano provode takozvanu aktivnu (mjere koje se odnose na uklanjanje posljedica) i pasivnu (mjere koje se odnose na sprječavanje onečišćenja) zaštitu mora te kontrolu obalnog pojasa. Istovremeno, kontinuirano se prati stanje u podzemlju i provjerava kanalizacijski sustav. S ciljem trajnog rješenja situacije sa zaostalim ugljikovodicima u podzemlju rafinerije od lipnja 2023. do studenog 2024. godine, INA je izradila 21 novu bušotinu na području rafinerije, od čega su četiri postavljene i izvan kruga rafinerije, blizu ograde. Ove bušotine omogućuju bolje i učinkovitije crpljenje ugljikovodika iz krškog tla, što znači da se odmah i smanjuju količine koje bi eventualno iz podzemlja mogle prodrijeti prema moru, a samim time trajno se smanjuje i onečišćenje. Dodatno, između rujna i studenog 2023. godine nabavljeno je 20 novih potopnih pumpi koje kontinuirano uklanjaju ugljikovodike akumulirane u krškom tlu. Kako bi se poboljšala zaštita mora i spriječilo širenje onečišćenja tijekom nepovoljnih vremenskih uvjeta, ugovorena je nabava novih oceanskih brana dužine oko 220 metara koje će zamijeniti stare brane sklone oštećenju tijekom jakih južnih vjetrova. Nove oceanske brane bit će postavljene čim se izgrade sustavi sidrenja na pomorskom dobru za što su potrebne dozvole nadležnih službi. Zahtjev za dozvolu za izgradnju je podnesen. Čvrsto usidrenje je nužno kako bi brane bile pouzdane čak i tijekom loših vremenskih uvjeta.

Također, u prvoj polovici ove godine provedena su geofizička istraživanja, koja su utvrdila položaj geoloških granica, položaj rasjeda i pukotinskih sustava te detektirali moguća mjesta nakupljanja ugljikovodika u podzemlju, ali i omogućila bolje pozicioniranje ranije spomenutih bušotina za crpljenje ugljikovodika iz podzemlja.

U procesu trajne sanacije INA se konzultira i s međunarodnim stručnjacima, a u tijeku je i natječaj s ciljem da se osiguraju usluge neke od renomiranih i dokazano uspješnih svjetskih kompanija specijaliziranih za zahtjevne sanacije. Od ugovaranja ovih usluga očekuje se dodatni doprinos u detektiranju svih mogućih rješenja koja bi trebala trajno sprječavati svako daljnje istjecanje ugljikovodika iz podzemlja u more. Istodobno, nastavlja se kontinuirana suradnja s ovlaštenom tvrtkom za hidrogeološki konzalting koja nam pomaže razumjeti i upravljati podzemnim vodama. Nastavljaju se i projekti sanacije kanalizacije, spremnika i tankvana, a koje redovito provodimo  s ciljem sprječavanja bilo kakvog curenja ugljikovodika iz rafinerijskih postrojenja i skladišta u podzemlje.

Iz svega navedenog jasno je da je INA svjesna ozbiljnosti situacije te neprekidno poduzima mjere usmjerene prema trajnom rješenju i trenutnom ublažavanju posljedica. Tijekom 2023. i 2024. godine, INA je uložila oko 4,5 milijuna eura u ranije spomenute aktivnosti sanacije (geofizička istraživanja, nove bušotine i pumpe, sanacije kanalizacijskih sustava i sl.) i zaštite mora na području rafinerije. I taj podatak govori da nam je cilj očuvati okoliš i poslovati odgovorno.

SUSTAV PROVJERE KVALITETE ZRAKA

Česta pitanja:

  • Je li u planu uspostava novog sustava provjere kvalitete zraka s ishodištem u rafineriji kao točkastom zagađivaču?
  • Ako da, koji su rokovi za implementaciju ovog sustava i koja su financijska sredstva za to odobrena od strane Uprave i Nadzornog odbora?

Sukladno obvezi iz Okolišne dozvole, Rafinerija nafte Rijeka neprekidno prati propisane parametre kvalitete zraka na četiri lokacije. Položaj mjernih stanica i njihov broj određeni su količinom očekivanih emisija na svakoj pojedinoj lokaciji te specifičnostima okruženja. Praćenje stanja kakvoće zraka na mjestu izvora onečišćenja odvija se postajom IN Inženjering. Mjerna postaja In Inženjering smještena je na samoj rafinerijskoj ogradi, u neposrednoj blizini rafinerijskih postrojenja, te pokazuje koliko rafinerija izravno utječe na kvalitetu zraka. Na području naselja najbližih rafineriji kvaliteta zraka prati se na postajama Paveki i Vrh Martinšćice. Na području strujanja dominante komponente vjetra kontrola se radi na postaji Krasica, a to je ujedno i najudaljenija postaja od rafinerije smještena na području grada Bakra.

Opravdanost trenutačnih lokacija mjernih postaja potvrđuje i rješenje nadležnog ministarstva na provedenu sveobuhvatnu studiju utjecaja na okoliš koja je provedena u svrhu izgradnje postrojenja za proizvodnju i preradu nafte odnosno postrojenja za obradu teških ostataka. Rješenjem se propisuje da Rafinerija nafte Rijeka i nakon izgradnje postrojenja za obradu teških ostataka ima obvezu pratiti kvalitetu zraka na postojećim mjernim postajama.

Tijekom 2020. i 2021. mjerne postaje su obnovljene i modernizirane – svi mjerni analizatori zamijenjeni su novim. Usluga upravljanja sustavom rafinerijskih mjernih postaja predana je NZZJZ PGŽ kao neovisnoj stručnoj instituciji, a rezultati mjerenja dostupni su javnosti na internetskim stranicama NZZJZ PGŽ, kao i na portalu „Kvaliteta zraka u Republici Hrvatskoj“. Postojeći sustav je funkcionalan i transparentan te prati direktan utjecaj rada rafinerijskih postrojenja na okoliš. Ako se u bilo kojem trenutku i iz bilo kojih opravdanih razloga pokaže potreba za uspostavom novog sustava provjere kvalitete zraka INA će svakako pravovremeno reagirati.

REKONSTRUKCIJA FCC POSTROJENJA

Česta pitanja:

  • Kakvo je trenutno stanje s rekonstrukcijom FCC postrojenja, te jesu li su se pojavili problemi, ako jesu koji, tijekom radova?

Trenutno u rafineriji ne postoji projekt naziva Rekonstrukcija Fluid katalitičkog krekiranja (FCC). U sklopu redovitog remontu koji je završen početkom ove godine na postrojenju FCC implementirano je nekoliko kapitalnih projekata kao i veliki opseg radova na postojećoj opremi kako bi se osigurala pouzdanost i sigurnost rada postrojenja u nadolazećem razdoblju. Također u FCC postrojenje, kao i ostale proizvodne pogone u rafineriji, se kontinuirano ulaže kroz preventivno održavanje, kao i kroz razne kapitalne projekte. U tako složenim operacijama kao što je proces prerade nafte, ponekad se mogu dogoditi manji radovi na postrojenjima, ali oni nemaju značajan utjecaj na ukupnu proizvodnju. FCC postrojenje je u radu te nije planirano njegovo gašenje.

MODERNIZACIJA RAFINERIJE NAFTE RIJEKA

Česta pitanja:

  • Koji je trenutni vremenski plan (timetable) rekonstrukcije/modernizacije rafinerije u Urinju?

Projekt nadogradnje Rafinerije nafte Rijeka, trenutačno je najveći i najvrjedniji industrijski projekt u Hrvatskoj, u koji INA ulaže gotovo 700 milijuna eura. Projekt je trenutačno u završnoj fazi, ukupne gotovosti 91 %, inženjering i ugovaranje je završeno, nabava je na 99 %, a izgradnja je na 85 % realizacije. Završetak projekta očekujemo u 2025. godini, nakon čega će uslijediti puštanje u rad.